Claudy Jongstra – Fries Museum

Toen ik Leeuwarden bezocht voor Op stap met Knip (klik even voor alle edities die al online staan) moest ik zeker even het Fries Museum bezoeken. Dit stond al een tijdje op mijn lijstje, want hier is namelijk een expositie van Claudy Jongstra die ik graag wilde zien. Dus zo gezegd, zo gedaan. En wat was (en is) het een toffe expositie. Omdat ik zo enthousiast ben, deel ik het natuurlijk met jullie!
Maar wees er snel bij, want de expositie is helaas maar tot 8 januari 2017 in het Fries Museum, dus een leuk uitje voor de kerstvakantie.
friesmuseumwolClaudy Jongstra is een kunstenares die textiele werken maakt. Alles maakt ze helemaal zelf door gebruik te maken van natuurlijke materialen zoals bijvoorbeeld bloemen, groentes en granen. Met deze middelen maakt ze een soort kleurstof waarmee ze de wol een kleur geeft. Zo bijzonder! De tentoonstelling in het Fries Museum geeft een kijkje in haar atelier, je ziet haar inspiratiebronnen, hoe ze te werk gaat en welke duurzame, creatieve stappen ze onderneemt om tot een nieuw kunstwerk te komen. Daarnaast hangen er zowel bekende- als nieuwe werkstukken.
claudymaterialenIk vond het heel bijzonder om te zien hoe Claudy te werk gaat, ik bleef maar foto’s maken. De stappen zijn namelijk duidelijk weergegeven doormiddel van mooi beeld en materiaal. Ik haal er inspiratie uit voor mijn eigen creatieve proces en daarnaast vond ik het gewoon heel erg boeiend om te zien.
vervenDit is haar werkvolgorde:
Materialen – Verven – Drogen – Weven – Eindresultaat
Je ziet de verschillende stadia op de foto’s, verspreid, terug in dit blog. claudyEigenlijk wil je alle werkstukken even aanraken, maar ik geloof dat dit niet helemaal de bedoeling is ;). Wel mag je op een gegeven moment zelf aan de slag en kun je het wol, de materialen en het eindresultaat aanraken. Heel erg leuk!
claudyHelaas is de tentoonstelling van Claudy Jongstra niet heel lang meer in het Fries Museum, tot en met 8 januari 2017 kun je er terecht. Dus mocht je nog een leuk uitje zoeken voor in de kerstvakantie of gewoon een dagje Leeuwarden willen doen deze of komende week? Dan zou ik het Fries Museum zeker aanraden!

Wilhelminaplein 92
Website

2 gedachtes over “Claudy Jongstra – Fries Museum

Geef een reactie

