Op bezoek bij Motiflow

Laatst was ik uitgenodigd bij het nieuwe platform Motiflow. Ik mocht een kijkje nemen in de fabriek en kreeg een aantal producten te zien. Ik maakte meteen een heleboel foto’s om jullie (en Knipmode) te laten zien wat Motiflow is en hoe het werkt.
motiflow
Motiflow is een uniek, duurzaam platform die ruimte biedt aan iedereen om zijn of haar patronen te delen en te verkopen. Op deze manier kan iedereen toegang krijgen tot de mooiste patronen. Deze patronen zijn inmiddels te bestellen in verschillende stofsoorten en papier. Zo vind jij altijd de perfecte stof die je nodig hebt voor een kledingstuk of creatief project. Ik zal kort even beschrijven hoe Motiflow werkt.

Een patroon start bij de designer, dit zijn bijvoorbeeld illustratoren, maar ook ‘gewone’ mensen zoals jij en ik die het leuk vinden om hun patronen te delen. De designer start met het schetsen van zijn of haar ideeën, als het idee voor een patroon geboren is wordt er verder getekend tot het patroon perfect is. Vervolgens wordt het patroon digitaal bewerkt en netjes afgewerkt. Als laatst upload de designer het patroon op de website en vanaf dat moment komt Motiflow zelf in actie. De patronen kunnen namelijk worden besteld, ze worden dan uitgeprint per bestelling en vervolgens opgestuurd. En dan kan de klant aan de slag met het maken van de mooiste creaties.
motiflowZoals ik hierboven al beschreef print Motiflow unieke patronen op hoge kwaliteit Europese stoffen. Daarnaast willen ze betere zorg dragen voor hun omgeving en de toekomst van onze planeet. En daarom worden alle patronen geprint met niet giftige stoffen en maken ze gebruik van moderne print technieken. Op dit moment zijn er twee verschillende stofsoorten in productie, maar dit hopen ze snel uit te breiden.
Ze hebben Katoen basic en Katoen satijn, wat dus beide duurzame stoffen zijn. De stof is op dit moment verkrijgbaar in drie verschillende breedtes: 50, 100 en 150 cm. Maar ik heb gezien dat de printer binnenkort tot wel 3 meter breed kan printen, erg handig voor dekbedovertrekken bijvoorbeeld.
Binnenkort verschijnt ook de Jersey stof in de webshop, een dikkere katoen. Deze stof is inmiddels goed uit de test gekomen. En is geschikt voor onder andere vestjes en jurken.
motiflow14
Ik mocht een kijkje nemen in de fabriek, zien hoe de stoffen worden geprint en vond de machine zeer indrukwekkend. Ik werd dan ook helemaal enthousiast toen ik de verschillende patronen gedrukt zag worden. Had gelijk zin om allemaal leuke stofjes uit te kiezen en er leuke dingen mee te maken.
Er zijn natuurlijk verschillende toffe ideeën wat je met de stofjes kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld kussentjes maken, met een stof die helemaal past binnen jouw interieur. Een dekbedovertrek, tipi tentje of gordijnen voor de kinderkamer.
Maar ook kun je met de stofjes hippe kleding maken. Je kunt een of meerdere patroontjes uitkiezen die helemaal bij je passen en daar bijvoorbeeld een leuk rokje of jurkje van naaien. Maar ik zie het ook al helemaal voor me om een mooie tas te naaien van een patroonstof.
motiflowNaast de drie stoffen is Motiflow net gestart met het printen op papier. Op deze manier kun je uniek inpakpapier laten printen of wat dacht je van een poster met een tof printje? Het eerste papier dat op de markt is, is 150 grams glans ecologisch papier, dat volledig recyclebaar is. Het papier is met een FSC keurmerk en het patroon wordt geprint met inkt op waterbasis, dat wil zeggen dat het niet schadelijk voor het milieu is. Met dit papier kun je leuk knutselen, scrapbooking of een andere DIY. Doordat je zelf kunt kiezen welk printje je wilt, kun je het papier helemaal aanpassen op jouw creatieve project.

Verder komt er zeer binnenkort ook niet-glanzend papier uit, wat dus zeer geschikt is voor inpakpapier. Ook zijn ze gestart met het printen op behang, maar dit is nog in de testfase. Hopelijk komt dit snel op de markt! Want ik heb al een aantal printjes gezien die ik wel op mijn muur zou willen.
motiflowMotiflowIk mocht een aantal stofjes mee naar huis en daar hield ik een heuse fotoshoot mee. Binnenkort komt er namelijk een hele toffe winactie op het Knipmode blog, dat ik zelf heb geregeld (begin januari…). Verder maakte Annemijn deze toffe foto van me, stiekem, want ik wist niet eens dat ze deze maakte haha. Vind hem wel heel leuk geworden trouwens.

Mocht je nu alvast een kijkje willen nemen op het Motiflow platform? Zeker doen!
Dan kun je hun website bekijken en daarnaast is Motiflow te vinden op Instagram.

Website          |           Instagram

3 gedachtes over “Op bezoek bij Motiflow

  1. Kiersten zegt:

    Greetings from Carolina! I’m bored at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break.
    I love the knowledge you provide here and
    can’t wait to take a look when I get home. I’m shocked at how quick
    your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyhow, wonderful site!

    Like

Geef een reactie

